Šamanizmas Mongolijoje. Tikėjimas. Kilmė. Apeigos
Žinoma, kad jau senovėje klajoklių gentys aukodavo protėviams, dvasioms, dangui, žemei, dangaus kūnams. Saulės ir Mėnulio sudievinimas sukūrė rato pavidalo ornamentą - chasa - lygiakraščio kryžių užlenktais galais. Hunai ir atėję į Mongoliją po jų, iš medžio išpjaustytavo žmonių figūrėles, kartu su jomis puotaudavo. Įpatingi stabai - ongonai, buvo numirusių vėlių prieglobstis. Iš akmenų, medžio darydavo žmonių ir gyvūnų statulas. Ongonai įprastai saugojo genties gyvuosius, bet kartais galėdavo atnešti ir blogį. Moterys turėjo savo stabus, vyrai - savo. Mongolų imperijos laikais diduomenė propagavo budizmą, islamą ir krikščionybę, tuo tarpu liaudžiai didžiausią įtaką turėjo bo - mongolų šamanai.
Mongolijoje šamanė ir ragana nėra tas pats. Ragana arba šulma - nematoma, jos stiprybė aukso plauke. Šulma tampa moterys padariusios 10 juodų nuodėmių: nužudymas, paleistuvystė, vagystė, barnis, blogos mintys ir t.t. Šulmos kažkodėl bijodavo ožkų ir dygliuotų krūmų. Nuodėmingi vyrai virsdavo velniais - čutkurais, būtybėmis su viena ranka ir koja. Čutkurą galima išsišaukti; jis padarys viską ko paprašysi, tik svarbu laiku juo atsikratyti, kitaip jis pavogs tavo sielą.
Mongolų dangų valdo galingas chanas Chorumsto. Jis tengirų ir dybdžitų, oro dvasių, valdovas. Dybdžitai valdo orus, lietų, sniegą, krušą, vėją, griaustinį. Vasarą jie jodinėja drakonais Lu. Kai danguje mažai drakonų, Lu pyksta ir riamoja, žmonės girdi griaustinį. Žemėje gyvena saddykai - kalnų, miškų, stepių, dykumų, būstų - visko kas yra ant žemės, dvasios. Vyriausias iš jų Cagan Ebugun (Baltasis Senolis). Pagal padavimus Cagan Ebugunas jau gimė senas. Jo motina neparodė tinkamos pagarbos dievybei, todėl nėščia pravaikščiojo šimtą metų. Saddykais tampa stiprių žmonių sielos. Daugelis chanų, karo vadų, ar tie kurie mokėdavo sukelti negalias tapo saddykais. Vargas tam kuris įžeis saddyką - nėra tokių blogybių, kokias jie užsiundys ant įžeidėjo.
Prieš kelionę, ar svarbų sprendimą, mongolai aukoja savo mėgstamiausiam saddykui mėlyną juostą - chadaką ir akmenis. Per ilgesnį laiką akojimo vietose užauga akmenų piramidės - oovo. Stepėse jie reiškia žmonių buvimą, tai savotiški orientyrai. Ovoo įprastai statomi sankryžose ir šventose vietose. Akmenys sukrauti į piramides - savotiška duoklė toje vietovėje gyvenančioms dvasioms.
Mongolijos Altajuje dar nemažai žmonių praktikuoja iš senųjų tikėjimų išlikusius ritualus. Beveik ant kiekvienos perėjos galima pamatyti oovus. Kai kurios etninės grupės (tuviečiai, chotonai) yra išlaikiusios daug šamanizmo tradicijų.